Af NO Crossland

Krydsning i Suzannes enkle orange FS0320

Det har vist sig, at jeg har fået krydset denne sort med en af de spraglede sorter af Tagetes patula som vi har fået fra Seed Ambassadors for mange år siden. Og desværre har jeg først meget sent fået det at vide, idet den oprindelige donor Suzanne og hendes datter begge fik frø af mig sidste år. Og så opdagede de miseren. Jeg véd ikke hvor meget den krydsede sort er blevet spredt, og jeg har ikke overblik over hvor langt tilbage fejlen går. Jeg har nemlig ikke selv dyrket sorten de sidste år.

Det er nemt at se krydsningen. Der er fine røde radiære strejf i jævnt mønster i blomsten på den krydsede. Imens den korrekte sort har ensfarvede orange, stort set enkle, blomster.

Fejlen er sket ved at jeg har dyrket denne sort på den ene side af mit hus, imens jeg har haft en anden (og lidt senere) sort på den anden side af huset. Og som med så meget andet, viser dette uheld hvor svært det er at sætte regler op for sådan noget. Jeg har nemlig gjort dette uden antydning af krydsning i måske 5 sæsoner fordelt over 10 år.

Grunden til at der netop i (sandsynligvis 2013 - det vil vise sig næste år) det år skete krydsning kan være: Vejret (det er altid en "dark horse" men mere sandsynligt at netop den nævnte sort er mere krydsningsvillig end dem jeg har dyrket de andre år.

Konklusion: Pas på med at videregive tagetesfrø af denne sort - men prøvedyrk den gerne selv! HVIS du er i besiddelse af sortsrent frø hører jeg gerne fra dig. Du kan sagtens dyrke de krydsede frø - den er særdeles nydelig som sådan - men lad være med at overdrage den!

For at dyrke sortsrent frø af Tagetes patula skal anvendes de metoder vi normalt anvender til "svære sorter"; Barrierer (stærke) - eller bure hvis det ikke kan lade sig gøre (arten er insektbestøver). Hvor følsom arten er for indavl er p.t. IKKE noget jeg ved noget om. Men hører gerne fra folk der har haft problemer.

Og det er nr FS0320

Undskyld.

Suzannes enkle orange tages af markedslisten

Indtil videre tager vi den ud af sortimentet.

Der er et par poser af Suzannes enkle i markedskassen. Dem tester jeg næste år. Hvis de skulle være sortsrene, kan jeg opformere dem rimeligt sikkert her hos mig.

Mvh Karen

Og Karens var helt fin, heldigvis.

Jeg mailede med Karen om den forleden. Og den hun har dyrket er enkel og orange! Herligt at det ikke er hele materialet der er blevet krydset. Det er nemlig en smuk og speciel sort!

Jeg har haft mindst 35 planter i år, og ikke en krydsning. Så hvis nogen er interesseret, har jeg MASSER af sortsrene frø :-)  Kontakt ig på Rims3@mail.dk eller med sms til 21 42 26 02 (ikke opkald, da jeg ikke render rundt med en tlf i lommen)