Af NO Crossland

Pelargonie på Gotfreds Gård (årsmødet 2015)

Mange deltagere i vores årsmøde i Sønderjylland, fik også set Gotfreds gård. Og hilst på hans bror og svigerinde.

Inde i stuen var der nogle potteplanter, deriblandt en pelargonie som flere fik en aflægger af. Den var meget speciel: En ualmindelig specielt farvet rød blomst som mindede en smule om "Ane Andersen".

Så vi var nogle stykker der fik lokket en stikling ud af svigerinden.

Nu blomstrer min så - og stor var overraskelsen da det viste sig at den ligner en "Dronning Ingrid" og iøvrigt en lang række andre af de krydsninger imellem de enkle røde og enkle hvide P. zonale - som man i øvrigt selv kan lave!

Hver frøplante er en unik blanding, men de ligner hinanden så meget, at det kan være umuligt lige at se forskel på Peder Jensens forældres slægtspelargonie (med en meget lang historie), min "Årsmødepelargonien" - en helt ny sort som jeg har lavet, og de "Dronning Ingrid" du kan købe hos en blomsterhandler.

Så jeg er gået i gang med at prøve at lave et registreringsark, med karakterer der kan skille disse sorter ad. Jeg er bare ikke rigtigt kommet frem til nogle gode karakterer som faktisk skiller dem ad (endnu).

Så indtil videre: Den eneste fornuftige måde at se forskel på disse sorter på er: Se på skiltet!