Frøsamling er også havebrug

Projekt "Growing Seed Savers":
Frøbytte med frøsamlere fra Estland, Letland og Litauen på workshop i Danmark om at holde frøkurser.
Foto: Annika Michelson

Frøsamlernes projekter

Foreningen Frøsamlerne udfører forskellige projekter og deltager desuden i flere både nationale og internationale projekter. Hvis du har ideer til et projekt, du gerne vil gennemføre i Frøsamlernes regi, er du meget velkommen til at henvende dig til bestyrelsen.

Fra 2012-15 udførte Frøsamlerne det første store - og hidtil største - projekt, eller snarere 2 projekter, om samme emne: "Genopdagelse af 28 gamle danske bælgfrugter" og "Undersøgelser og formidling af ernæringsmæssige og kulinariske kvaliteter hos gamle danske bælgfrugter". Siden har vi både igangsat egne og deltaget i andre foreningers faglige og videnskabelige projekter. Her er en oversigt over dem:

Aktive projekter i Foreningen Frøsamlerne

Gamle Danske Sorter af Skalotteløg
2022-2025 - Inventering, bevaring og viden om gamle danske skalotteløg i samarbejde med Aarhus Universitet. Louise Windfeldt.

DNA-analyse af Frøsamlernes ærter
2019-2022 – en analyse og sammenligning af vores sorter med andre ældre sorter. Louise Windfeldt.

Opformering af 'Dansk Kæmpe' asparges
I gang som langsigtet internt bevaringsprojekt i Frøsamlerne

Afsluttede projekter

Growing Seed Savers in Museums